Kto a za čo vlastne platí províziu realitnej kancelárii?

Peter Vizváry | 11 júl, 2018

Kto a za čo vlastne platí províziu realitnej kancelárii?

Chystáte sa kupovať nehnuteľnosť a sledujete ponuku, ktorá sa inzeruje. V jednom inzeráte sa dočítate, že cena, za ktorú sa byt alebo dom predáva je už konečná vrátane provízie. V druhom je zase pre zmenu cena nehnuteľnosti a k nej poznámka plus provízia, ktorú sa zrejme dozviete až na prípadnej prehliadke, alebo keď zavoláte maklérovi.

Veľmi ľahko sa môže stať, že bežný človek sa po chvíli prestane orientovať a do poslednej chvíle si nemusí byť istý cenou nehnuteľnosti. 

Prichádza na radu otázka, kto vlastne a za čo platí províziu realitnej kancelárií. 

Províziu platí ten, kto si služby realitného makléra objedná respektíve pre koho realitný maklér pracuje. 

Pokiaľ tak učiní predávajúci, tak platí, že realitný maklér by mal dokázať urobiť maximum pre to, aby sa nehnuteľnosť predala za čo najvyššiu cenu, v časovom horizonte na akom sa s majiteľom nehnuteľnosti dohodnú.

Väčšina maklérov na Slovensku bohužiaľ pracuje spôsobom, že jediné čo pre majiteľa urobia je to, že nehnuteľnosť amatérsky nafotia, uverejnia v inzercii, zrealizujú prehliadky a na konci nejakým spôsobom poskytnú právny servis spojený s kúpnou zmluvou. Často krát sa stáva, že o nehnuteľnosti ktorú takýmto spôsobom predávajú nemajú elementárne znalosti a preto ich pri prehliadkach musia samotný majitelia „suplovať“, aby potencionálny kupujúci dostal odpovede na svoje otázky. 

Osobne takýchto realitných maklérov nazývam „sprostredkovateľmi“.

Pokiaľ sa klient rozhodne pre predaj s realitným maklérom, tak platí, že majiteľ nehnuteľnosti by mal učiniť len tri veci počas celého predaja. Na začiatku jeden podpis sprostredkovateľskej zmluvy s maklérom. Ako druhý krok podpis rezervačnej zmluvy, ani ten však nemusí byť potrebný, pokiaľ na tento úkon makléra splnomocní. Poslednou záležitosťou je podpis Kúpnej zmluvy.

O všetko ostatné by sa mal postarať samotný maklér. A keď hovorím o všetkom ostatnom mám na mysli, záležitosti ako profesionálne fotky, homestaging nehnuteľnosti (viac o službe homestaging), video prehliadka, 3D pôdorys a ďalšie užitočné marketingové nástroje, ktoré vašu nehnuteľnosť urobia atraktívnejšou pre potencionálnych záujemcov. 

Predtým než maklér začne nehnuteľnosť inzerovať, mal by majiteľovi vysvetliť akú stratégiu predaja použije. Upozorniť ho na faktory, ktoré môžu predaj značne ovplyvniť a rovnako tak sa s ním dohodnúť na cenovej predstave, aby v prípade vyjednávania o cene mal maklér jasné predstavy o tom čo je pre majiteľa akceptovateľné. 

V prípade, že veci ktoré som uviedol sa naplnia, nie je dôvod aby sa majiteľ s predajom ďalej zaťažoval. Potom naozaj platí, že všetku prácu vykoná realitný maklér a teda jeho provízia je oprávnená, pretože vykoná všetko pre to, aby vašu nehnuteľnosť predal za čo najvyššiu cenu bez toho, aby vás ako majiteľa čímkoľvek zaťažoval a v konečnom dôsledku vám ušetrí veľa času, energie a starostí. 

Realitný maklér vás môže zastupovať aj pokiaľ sa rozhodnete kupovať nehnuteľnosť. V tom prípade sa jeho práca trochu odlišuje. Jeho úlohou je mať jasnú predstavu o tom akú nehnuteľnosť hľadáte, tak aby vám bol schopný predložiť adekvátne ponuky predávaných nehnuteľností. 

Spolu s vami absolvuje prehliadky, na ktorých sa dokáže zamerať na dôležité faktory, ktoré vás nemusia ani napadnúť. Pokiaľ sa dopracujete k nehnuteľnosti, ktorá vám vyhovuje a radi by ste ju kúpili, mal by to byť práve realitný maklér ktorý, na základe svojich znalostí a skúseností dokáže prípadne o cene licitovať a vyjednať vám lepšiu cenu. 

V neposlednom rade by mal taktiež zabezpečiť, právny servis, aby ste mali istotu, že zmluvy ktoré budete podpisovať nebudú obsahovať žiadne body, ktoré by vás mohli stavať do nevýhodnej pozície oproti predávajúcemu.

 

Bez ohľadu na to či ste v situácii, že nehnuteľnosť predávať , alebo kupovať, prajem vám veľa úspechov.

Peter Vizváry, realitný špecialista